српски

english


Зоран Андрић

Прихватање несавршености или тежња ка илузорној савршености

стране: 133-142

Извод

Позната немачка списатељица Сибиле Левичаров рођена је 1954. у Штутгарту и студирала је римокатоличко богословље. Она је 2. марта 2014. у оквиру такозване „Дрезденске беседе 2014“ (Dresdner Reden 2014), насловљене „О ономе шта је могуће. Научно одређење рођења и смрти“, оштро критиковала морално сумњиву праксу генетских манипулација.

овој беседи, која је изазвала бурна реаговања и поделила културну јавност Немачке у два сучељена табора – оне „про“ и оне „контра“, Левичарова је тврдила да су деца настала у реторти зацело „сумњива бића, нешто између получовека и вештачког ‘шта ти ја знам чега’“, а лекаре који се баве репродуктивном медицином назвала докторима и докторкама Франкенштајн.

Строги заговорници стила веле – Le style, c’est l’homme même. Можда би и за Левичарову ова крилатица могла важити. Но њена намера је била да у овој беседи „поспе со на живу рану“ и хиперболично укаже на морални парадокс у коме савремено друштво живи. У овом контексту она је подсетила и на библијску забрану рукоблуда, алудирајући на процедуре сабирања људског семена (сперме), подсетивши на још један гротескни историјски контекст расне хигијене националсоцијалиста који су у „домовима за копулацију“ спаривали германске очеве са германским мајкама. Оштра формулација о производу репродуктивне генетике као „полубићима“ изазвала је огорчене протесте и нападе на Левичарову која је, само један дан након те беседе, у интервјуима настојала да релативизује своју формулацију, изјавивши да у сусретима са децом рођеном/ насталом у реторти нема никаквих предрасуда.

О савременом феномену вештачког оплођивања у међународним оквирима расправља један немачки публициста у управо објављеној књизи о технологији људске репродукције и њеним консеквенцама на устројство породица.

Очигледно је да је новорођеној деци све потребнија медицинска помоћ. Деца која су рођена путем оплођења из банке људског семена и помајке (изнајмљене мајке) чине нове актере репродуктивне медицине. Шта то значи и какве последице има за наше поимање породице? Шта се догађа када дође до разлаза између биолошких и социјалних родитеља?

УДК:

нема

преузми пдф