српски

english


Зоран Андрић

Роналд Дворкин: Религија без Бога

стране: 494-495

Извод

Декларативни атеиста Алберт Ајнштајн је тврдио да права религиозност почива на „стрепњи од мистерија универзума“, чију „највишу мудрост и сјај лепоте ми нашим мутним моћима сазнања можемо само рудиментарно да схватимо“. У том смислу је, вели Ајнштајн, и он сам дубоко религиозна особа. Али шта је религиозно у таквом ставу у коме Бог очигледно не игра никакву улогу? Тим питањем се бави Роналд Дворкин (1931–2013) у својим „Ајнштајн- предавањима“ (Einstein Lectures), која је пред своју недавну смрт припремио за управо објављену књигу Религија без Бога – Ronald Dworkin, Religion without God, Harvard University Press 2013, односно у немачком преводу Ronald Dworkin, Religion ohne Gott, Suhrkamp Verlag, Berlin 2014. Дворкин је био професор философије и права на Њујоршком универзитету и Јуниверзити колеџу у Лондону. Дворкин вели са Ничеом да је „Бог (можда) мртав“, али то није за њега одлучујуће. Многи људи који себе сматрају атеистима стичу искуство и уверења која би верници сматрали „религиозним“. Религија је за њега „самостални свет вредности“ који прожима све. Сходно постулату да постоји универзум људских бића у коме влада ред и у коме живот људи има смисао, за Дворкина не може бити арелигиозних (неверујућих) људи. Ова идеја није зацело нова. Берлински философ Херберт Шеделбах је писао још пре 15 година о „верничком атеизму“, а италијански философ Марио Перинола је недавна писао о „вери без догми“. За Дворкина је централна инстанца „религиозног става“ осећање да је „живот вредност која има смисао и која је по природи тајна“. Религија, вели Дворкин, означава један поглед на свет у коме влада дубока вера у објективне вредности као што су достојанство Божије твари или чињеница да лепота пред којом нам застаје дах не може напросто бити објашњена као „продукт наших чулних органа“. Теисти једнако виде те вредности, само их виде као Богом дате.

УДК:

нема

преузми пдф