српски

english


Квинт Септимије Флоренс Тертулијан

Против Праксеја (поглавља 8–10)

преводилац: Радован Пилиповић

стране: 323-330

Извод

Гл. 8. Ако ко помисли да ја уводим неко накарадно (προβολή), односно проистицање једне ствари из друге, како је чинио Валентин, производећи еоне један из другога. Да ти прво саопштим: Правоверје не треба да се служи том речју, њеним појмом и смислом, пошто ју је јерес већ искористила на један кваран начин! Побогу, па јерес управо и највише узима од Истине оно што јој треба да изгради своју лаж. Кажи ми: Да ли је Реч Божија произнесена или не? Ако јесте, спознај ваљано προβολή, и види како јерес глумата Истину! Хајде сада да истражимо ко и на који начин користи ову реч и њено значење. Валентин своје προβολαι дели и раздваја од Творца и толико их поставља далеко од Њега, да његови еони Оца и не познају. Штавише, када би Он пожелео да Га еони познају не би никако могао то да оствари јер се раствара и растапа у преосталој суштини. Међутим, није тако у нас јер „само Син познаје Оца“ (Мт. 11, 27), и „објавио је Оца“ из „наручја“ (Јн. 1, 18) и све што је од Оца чуо и видео (уп. Јн. 3, 32; 8, 38), пошто говори оно што му је предао Отац (уп. Јн. 8, 26–27) и творио је не своју него „Очеву вољу“ (Јн. 6, 38) коју је познавао од почетка и у потпуности. Јер ко ће знати шта је у Богу, осим Духа који је у Њему? (Уп. 1 Кор. 2, 11). И Реч је Духом изговорена, и, ако ћемо ићи у том правцу, тело Речи (Слова) је Дух. Произилази да је Реч (Слово) увек била у Оцу, како каже: „Ја сам у Њему“ (Јн. 10, 38) и увек код Бога, јер је написано: „И Слово беше у Бога“ (Јн. 1, 1); и никада није постојало одвојено и отуђено од Оца, јер „Ја и Отац једно смо“ (Јн. 10, 30). То је истинито προβολή, чувар јединства, по чему ми Сина називамо произнесеним од Оца, а не одвојеним од Њега.

ДОИ:

нема

УДК:

27-285.2

преузми пдф