српски

english


Славиша Костић

Питер Браун: Тело и друштво: мушкарци, жене и сексуално одрицање у раном хришћанству

стране: 625-627

Извод

Класично дело Тело и друштво аутора Питера Брауна је недавно изашло из штампе. Питер Браун је водеће светско име за историју позне антике и дугогодишњи професор античке историје на Принстону. За сада је ово водећа студија која се бави проучавањем брака и сексуалности, аскезе и целибата код раних хришћана античког Средоземља и Блиског истока. Ова студија се руководи не само историјским токовима тог времена већ и списима хришћанских аутора тог доба. Ауторова тежња је усмерена ка истраживању поимања тела, како у хришћанским круговима тако и у социјалним структурама првих пет векова хришћанства.

Ова књига је својеврсни наставак дела Успон и функција подвижника у позној антици, којим се Браун и прославио. У свом истраживању преузео је методе структуралисте Мишела Фукоа, али и аналитичара Фернанда Браудела. Књига је подељена на три дела: Од Павла до Антонија, Аскетизам и друштво у Источном царству и Амвросије Августину: стварање латинске традиције.

У првом делу Браун указује на пресудан утицај стоичке философске школе на формирање идеала брака и девствености код хришћанских писаца. Затим он указује на први значајнији патристички приступ браку и сексуалности, који се везује за Св. Апостола Павла, који је на најбољи начин преузео учење стоика о аскези, притом постављајући здраве норме за брак и полност у својој 1. Кор. 7; затим следи излагање Јерминог и Тертулијановог става о овим темама. Аутор потом излаже утицај гностика, Маркиона, те учење енкратита који су проповедали уздржање од полног општења, што је опет дошло до изражаја у Делима Томиним, а потом и код Валентина. Потом аутор обрађује други пресудан патристички приступ – Климента Александријског – на формирање конзервативнијег погледа на полност, који се искључиво заснива на визији људске репродукције, док се код Оригена под утицајем платонизма целибат уздиже као средство за најузвишеније сједињење са Духом, што је позиција коју усвајају и настављају Порфирије и Св. Методије Олимпски, да би први део аутор завршио са рефлексијама о полности и целибату код Св. Кипријана Картагинског, манихејаца и Евсевија Кесаријског.

ДОИ:

нема

УДК:

нема

преузми пдф