српски

english


Протојереј Др М. Помазански

Преношење философског „стварања“ у теологију

стране: 161-164

Извод

Најбитнија, мада на први поглед формална, страна ове теологије јесте њено мешање са философијом. Постоји заједничка, свеобухватна тема: Бог — свет — човек. На подручју ове теме може се теологисати, а може и философисати. Није сваки говор о Богу теологија, нити је свако дубокомислено мудровање философија. Основу, материјал и увод за хришћанско теолошко мишљење пружа Божје Откровење. Философија се гради на темељу основних категорија људског разума или на исходиштима општељудског и научног искуства и своју граћевину развија на путу логике. Може се десити да се теолошка и философска зграда подударају. Хришћански философ може да свој философски систем доведе у потпуну хармонију са хришћанским погледом на свет. Философија ове врсте могла би се назвати хришћанском философијом. Али у овом случају и достојанство философије и достојанство теологије, а и закони методике, захтевају да се повуче тачна разлика измећу обају путева мишљења. Ако се тзв. „хришћанска философија” ослања, с једне стране, на философске претпоставке, а с друге стране се прилагоћава ауторитету Светога Писма, да ли је она права философија? Али она неће бити ни права теологија. Овде се допушта паралелност, а не и претапање једне у другу.

ДОИ:

нема

УДК:

нема

преузми пдф